پست های من

نوشته های من

پست های من

نوشته های من

for more information

  • ۰
  • ۰

استفاده از ماده مقاوم و ضد حریق در مصالح ساختمانی: ساخت یک سازه کاملاً نسوز ممکن است کمی پرهزینه جلوه کند ، اما همواره ساختن سازه هایی با مقاومت بالا در برابر آتش با بودجه قابل قبول امکان پذیر است. این امر را می توان با در نظر گرفتن الزامات مقاومت و به کار بردن ماده مقاوم در برابر آتش در ساختمان ها به دست آورد.
استفاده از ماده مقاوم و ضد حریق در مصالح ساختمانی
هنگامی که یک ساختمان دچار آتش سوزی می شود، به احتمال زیاد ویرانی های بزرگی را برای زندگی و خود ساختمان به وجود می آورد.  همچنین می تواند در ساختمان های همجوار گسترش یابد. به خصوص اگر شرایط به نفع آن باشد. خیلی وقت ها این آتش سوزی ها وقتی مردم در خواب هستند اتفاق می افتد. ماده ای وجود ندارد که بتواند جلوی این کار را بگیرد.

شیشه مقاوم در برابر آتش
تقریبا همه ساختمان ها از پنجره برای دید و نور استفاده می کنند. آتش سوزی گرمای شدید ایجاد می کند و این مسئله می تواند باعث خرد شدن شیشه شود.
بتن
بدیهی است که بتن یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است و همچنین از مقاومت خوبی در برابر آتش برخورداراست. مدت زمان بسیار زیادی طول می کشد تا آتش سوزی آن را به جایی برساند که خطرناک باشد. همچنین ماده ای عالی برای جلوگیری از انتشار آتش سوزی می باشد.
گچ
گچ اکنون ماده ای است که می توان آن را مقاوم در برابر آتش دانست. همچنین بسیار بادوام است ، و آن را به عنوان یک محصول مناسب برای پوشش مصالح ساختمانی می توان در نظر گرفت.
آجر
آجرها در برابر آتش سوزی مقاوم هستند. طرز تهیه آنها در وهله اول به آنها کمک می کند تا در برابر آتش مقاوم باشند. با این حال ، یک آجر به خودی خود مقاوم در برابر آتش است. دلیل این امر این است که یک دیوار با ملات در کنار هم قرار گرفته است.
عایق کاری
عایق کاری مصالح ساختمانی در ساخت و ساز ، چوب های سنگین از مقاومت نسبتاً بالایی در برابر آتش برخوردار هستند . قاب چوب می تواند با محلول آمونیوم فسفات آغشته شود و یا با مستیک مخصوص پوشانده شود.
روکش ضد حریق مقاوم در برابر آتش یک مصالح ساختمانی است که معمولاً در اروپا استفاده می شود. در واقع یک نوار نازک است ، اما در صورت آتش سوزی 20-50 برابر گسترش می یابد و مانع حرارتی ایجاد می کند و قاب فولادی را از سقوط محافظت می کند. پیکربندی پوشش نازک ظاهری شیک و انعطاف پذیری در طراحی و همچنین سهولت استفاده را ارائه می دهد.
انواع پوشش ضد حریق
پوشش های ضد حریق متعارف غالبا به اندودهای معدنی ، رنگ های منبسط شونده و بوردهای ضد حریق دسته بندی می شوند
اندود پاششی
این مواد از دو نوع گچی و سیمانی که هریک می تواند با ورمیکولیت و یا پرلیت (عامل عایق ساز) و افزودنی های ویژه، میکس شده باشند،ایجاد شده است.این مواد در دو نوع پایه گچی و پایه سیمانی تولید و عرضه می شوند.
رنگ های منبسط شونده ضد آتش رنگ های ضد حریق :
این نوع رنگ، با تکنولوژی بسیار پیشرفته، نوعی تاخیر انداز آتش است که روی سازه های فلزی اجرا شده و در هنگام آتش سوزی ، با متورم شدن و ایجاد عایق حرارتی بسیار قوی، مانع داغ شدن فلز می شود.

محافظت از سازه های فلزی
اگرچه فولاد به انتشار آتش کمک نمی کند ، اما می تواند قدرت تحمل خود را از دست بدهد. این مسئله می تواند پایداری ساختاری ساختمان را به خطر اندازد. دمائی که این اتفاق می افتد "درجه حرارت بحرانی فولاد" نامیده می شود. ساختمان هایی که روی یک سازه فولادی و بدون تصفیه نسوز قرار می گیرند ، خیلی سریع از بین می روند.
سازه های فلزی به سه روش می توانند ضد حریق شوند:
ملات نسوز
صفحه ضد حریق
روکش نسوز
برخی از کاربرها اطمینان حاصل می کنند که فولاد در مدت زمان مشخصی استحکام تحمل خود را حفظ می کند. بسته به ضریب مشخصات فولادی که نیاز به تصفیه دارد و دمای بحرانی فولاد ، امکان پذیر است ، به عنوان مثال با یک پوشش ، می تواند تا سه ساعت در بابر آتش مقاومت داشته باشد.
نکاتی در مورد اجرای مناسب
فرآیند های اجرای پوشش های ضد حریق معمولا در ۳ مرحله کلی انجام می شود که همین سه مرحله هم شامل مراحلی که در زیر مجموعه قرار می گیرند ، تعریف می شود.
مرحله اول: تمیز کاری به وسیله هوای فشرده
مرحله دوم: اجرای لایه رنگ ضد حریق
در گام نهایی ، یک پوشش تزئینی و حفاظتی و پوشش دهنده برای ایجاد جلوه بصری بر سطح کار اجرا می شود . ( این مرحله برای پوشش های نسوز پایه سیمانی و گچی مورد استفاده قرار می گیرد )

منبع: استفاده از ماده مقاوم و ضد حریق در مصالح ساختمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی