پست های من

نوشته های من

پست های من

نوشته های من

for more information

  • ۰
  • ۰

ویژگی ها و معایب کولر گازی اینوتر: در سال های اخیر فناوری در دنیای کولر گازی ها ظهور کرده است. اینورتر توسط یک برد الکترونیکی به برد کمپرسور افزوده می شود ومی توان از اینورتر در همه کمپرسورها استفاده کرد. در واقع می توان گفت اینورتر از کمپرسور جدا است و به نوع کمپرسور مربوط نمی شود. در کولرهایی که دارای اینورتر نیستند، هنگامی که دمای فضا به مقدار مشخص شده می رسد، کمپرسور خاموش می شود. بعد از مدتی زمانی که دمای محیط از میزان تعین شده برای دستگاه بیشتر شد، کمپرسور شروع به کار می کند

ویژگی های کولر گازی اسپلیت اینورتر

برای افرادی که از کولر گازی استفاده می کنند مزیت های استفاده از کولر گازی اینورتر آشکار است. کولر گازی اینورتر که در زبان عامیانه به کولر گازی های کم مصرف نیز شناخته می شوند، دارای جدیدترین فناوری در زمینه خنک سازی و تهویه مطبوع است که طرفداران بسیاری دارد. زیرا دوستدار محیط زیست است و دارای رویکرد صرفه جویی انرژ ی می باشد. از دیگر مزیت های این سیستم ایجاد آسایش برای مصرف کنندگان است.

 

به طور سنتی کمپرسور های به کار رفته در کولر گازی از نوع روشن (ON) و خاموش(OFF) می باشد به گونه ای که یا با بیشترین قدرت کار کرده و یا کلا خاموش می شد. هنگامی که ترموستات اتاق نیاز به سرمایش را گزارش دهد، کمپرسور روشن می شود و پس از رسیدن به دمای مناسب خاموش می شود. واین چرخه مدام تکرار می شود.

 

بنابراین این نوع کولر ها فقط دارای دو حالت هستند؛ یا خاموش هستند یا روشن. شروع به کارهای مکرر کمپرسور علت اصلی مصرف زیاد برق این نوع کولر گازی ها می باشد. هنگامی که کمپرسور شروع به کار کند موتور جریان برق بالای را از منبع تعذیه می کشد. بنابراین برای کم کردن مصرف برق به سیستمی نیاز داریم که باعث خاموش شدن مکرر کمپرسور نشود. به همین جهت فناوری اینورتر طراحی و اجرا شد. شیوه کار ان به این صورت است که زمانی که دمای محیط به مقدار مشخصی رسید موتور خاموش نمی شود بلکه در حالت کند قرار می گیرد از این جهت به آن ها موتور های با دور متغیر نیز گفته می شود. خاموش نشدن کمپرسور باعث می شود تا مصرف برق کولر گازی گاها تا 60 درصد نیز کاهش یابد.

قطعات الکترونیکی کنترلی کولر گازی اینورتر

پیشرفت ها در الکترونیک قدرت باعت شکوفایی فناوری اینورتر با بهره گیری از میکرو کنترلرها و ماژول های IGBT جهت به حرکت درآوردن کمپرسور یا موتور AC شده است. با کمک درایو فرکانس متغیر سرعت موتور کمپرسور را می توان تغییر داد.

 

این عمل با تبدیل برق ورودی AC به ولتاژ DC و سپس تعدیل آن از طریق تغییر ولتاژ، جریان و فرکانس برق ورودی به کمپرسور صورت می گیرد. تغییر فرکانس موجب تغییر سرعت کمپرسور به وسیلۀ مدارات الکترونیکی پیچیده تر می شود.

مزیت های استفاده از کولر گازی اینورتر

از دیگر مزایا و معایب کولر گازی اینورتر را استفاده از آخرین فناوری ها در این سیستم ها دانست که به مراتب مزیت های بیشتری نسبت به بهره برداری از فناوری های سابق دارد. در زیر، چند دلیل برای خرید یک کولر گازی اینورتر ذکر شده است.

یکی از مهمترین عوامل در هنگام خرید یک دستگاه برقی صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. این مزیت ها در طولانی مدت هزینه های اولیه را کاملا جبران می کند. فناوری اینورتر در مقایسه با سیستم سنتی برق کمتری استفاده می کند.

کمپرسورهای روشن-خاموش برای روشن شدن به جریان بالای برق نیاز دارد که گاهی به شش برابر میزان جریان مورد نیاز در زمان کار می رسد.

این امر باعث چشمک زدن چراغ ها می شود و انرژی مصرفی آن بیشتر است. نوعاً، در فناوری اینورتر 20 تا 30 درصد در مصرف برق صرفه جویی می شود.

گاز مبرد مورد استفاده در کولر گازی ها

در بیشتر سیستم های ایورتر از گازهای مبردی که دوستدار محیط زیست هستند همچون گاز R410a استفاده می شود. این گاز مبرد فقط حاوی HFC می باشد. در حالی که گاز R22 حاوی HCFC است که یک عنصر اضافی تر کلر دارد که برای محیط زیست مضر می باشد. به یاد داشته باشد که از نصاب ها و فروشنگان در مورد گاز مبرد سوال کنید زیرا بعضی از آن ها از R22 استفاده می کنند. دلیل این مسئله ارزان بودن R22 نسبت به R410a می باشد و در نتیجه موجب کاهش هزینه های ان ها می شود.

از دیگر ویژگی های فناوری اینورتر کارکرد فوق العاده کم صدا و یا بی صدای آن است. پنل خارجی که در خارج از اتاق نصب می شود کمپرسور اینورتر در ان قرار می گیرد و در مقایسه با کمپرسور غیر اینورتر صدای بسیار کمتری تولید می کند. بنابراین، در موقع خواب سر و صدای دستگاه شما را آزار نخواهد داد.

 

معایب استفاده از کولر گازی اینورتر

معمولا از ایرادات کولر گازی های اینورتر مربوط به هزینه های آن است. دلیل گران تر بودن سیتم های اینورتر در مقایسه با دیگر دستگاه های غیر اینورتر در زیر عنوان شده است.

مدارات الکترونیکی سیستم های اینورتر در مقایسه با نوع غیر اینورتر دارای پیچیدگی بیشتری می باشد. اجزاء الکترونیکی همچون خازن های الکترولیتی، دیودها، اپتوکوپلرها و ماژول های قدرت IGBT به دلیل الزامات سیستم دارای درجات کیفی بیشتری هستند. بنابراین، قیمت آن ها نیز بالاتر است.

 

مبدل ولتاز در نتیجه تداخل الکترو مغناطیسی رخ می دهد. این تداخل ممکن است در سایر دستگاه های الکتریکی منزل موجب اختلال شود. از این جهت، قوانینی برای مشخص کردن میزان اختلالات مجاز وجود دارد. از قطعات فیلترینگ مانند خازن ها و القاگرها برای فیلتر کردن اختلال الکتریکی فرکانس بالا استفاده می شود. این نیز قیمت کلی سیستم را بیشتر می کند.

گازهای مبرد دوستدار محیط زیست و لایه ازن همچون R410a معمولا گران تر از R22 می باشند. کمپرسور استفاده شده نیز فرق می کند اما چون تقاضا برای آن ها در حال افزایش است، صرفه جویی به مقیاس بیشتری اتفاق می افتد و قیمت آن ها در آینده نزدیک کم خواهد شد. در حال حاضر، نصاب ها به طور معمول برای گاز R410a قیمتی دوبرابر گاز R22 دریافت می کنند.

در صورتی که بودجه کافی جهت خرید کولر گازی های اینورتر را دارید بدون معطلی اقدام کنید و از این تکنولوژی جدید بهره ببرید تا هم مصرف انرژی شما کاهش یابد هم در طولانی مدت از مزیت های استفاده از کولر گازی اینورتر بهره برید.

امکان تبدیل اینورتر به معمولی

شاید برای شما نیز این سواتل پیش آمده باشد که آیا میتوان کولر گازی معمولی رو به کولر گازی اینورتر کم مصرف تبدیل کرد یا نه؟!

نحوه کارکرد موتور از مهمترین تفاوت های کولر گازی های معمولی و اینورتر می باشد، که کولرگازی های اینورتر یا کم مصرف  دارای قابلیت کار با دور موتور می باشد اما کولرهای معمولی تنها با سرعتی ثابت کار می کنند.

در کولر گازی های اینورتر پس از مشخص کردن دمای مورد نظر کمپرسور به طور هوشمند شروع به کار می کند و تا رسیدن به دمای مطلوب از بیشترین توان خود استفاده می کند و پس از رسیدن به آن در دور پایین کار خواهد کرد. اما کولر گازی های معمولی پس از رسیدن به دمای مناسب تعین شده، کمپرسور خاموش شده و از کار می افتد.

در پایان می توان این نتیجه را نسبت به این تفاوت ها گرفت که کولر های گازی اینورتر انرژی کمتری در مقایسه با کولر های گازی معمولی مصرف می کنند و طول عمر این کولر ها به علت روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور نسبت به کولرهای گازی اینورتر کم تر می باشد

در این مقاله موتور های اینورتر و معمولی مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه این شد که بر طبق اطلاعاتی که در بالا عنوان شد اینورتر وسیله نمی باشد که روی کولر گازی قابل نصب باشد. اینورتر سیستمی می باشد که به صورت یک فناوری نوین در کولر های گازی به کار می رود و متشکل از سخت افزار ها و نرم افزارهای مختلفی می باشد. پس عملا نمی توان کولر گازی معمولی را به اینورتر تبدیل کرد. برای این کار شما باید کلیه قطعات اصلی نظیر شیر ها ، درایو ها ، مادربرد و… را تعویض وبه طور تخصصی طراحی کنید.

منبع: مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی